CD Recensies

JÓHANNSSON: MANDY

Jóhannsson: Mandy. Lakeshore Records LSINV 203 CD (41’09”). 2018

De IJslandse Jóhan Jóhansson (1969 - 2018) was een best bijzondere componist die filmmuziek van minimalistische en elektroniche aard met klassieke invloeden schreef, aanvankelijk in Reykjavik, later in Berlijn. Als eerste verscheen in 2002 Englabörn & variations, waarvoor Deutsche Grammophon zich meteen interesseerde (DG 479.9841).

Internationaal vergaarde hij roem met Prisoners, waarvan geen opname lijkt te bestaan en The theory of everything uit 2015 (Working title BLM 0280) waarmee hij een Golden Globe voor ‘de beste oorspronkelijke filmmuziek’ won. Met Sicario werd hij voor een Oscar genomineerd (Varèse Sarabande 3020673698). Zijn filmmuziek voor Blade Runner 2049 werd om onduidelijke redenen vervangen door die van Hans Zimmer. Kort voor zijn onverwacht vroege dood werd hij nog ingehuurd voor de Disneyfilm Christopher Robin, maar die moest tenslotte worden geschreven door Jon Brion en Geoff Zanelli.

De soundtrack voor Mandy zou het laatste werk worden van Jóhannsson, die in februari 2018 overleed. Mandy, met Nicolas Cage en Andrea Riseborough in de hoofdrollen, werd geregisseerd door de Italiaanse regisseur Panos Cosmatos. Het verhaal bevat demonische motorrijders, gaat ook over een bizarre hippiecult en een op wraak zinnende Cage. De film laat zich niet makkelijk omschrijven en grijpt terug op zowel muziek als cinema uit de jaren 80. Het begint als LSD-trip en ontvouwt zich langzaam tot een slasher-horror waarin het bloed en de verdovende middelen rijkelijk vloeien. Daar hoort een passende soundtrack bij. Jóhannsson greep derhalve ambient, metal, dronemuziek, doom en orkestraal werk aan om een bezwerende en onheilspellende trip te maken die naadloos aansluit op deze al net zo hallucinante film.

In totaal zin er 17 albums me zijn muziek, waarvan verder Orphée (DG 479.6021) en And in the endless pause there came the sound of bees (Type 064) het interessantst zijn.