Jolivet: Suite en concert; Alla rustica; Pipeaubec; Sonatine voor fluit en klarinet; Pastorales de Noël nr.1-4; Une minute trente; Petite suite; Fluitconcert nr. 1. Hélène Boulègue (fl), Olivier Darteville (kl), David Sattler (fag), Jean-Christophe Garzia (va), Anaïs Gaudemard (hrp), Nicolas Tulliez (hrp), Marc Aixa Siurana, Rachel Xi Zhang, Laurent Warnier, Dominique Vleeshouwers (slagw), strijkers van het Luxemburg filharmonisch orkest o.l.v. Gustavo Gimeno. Naxos 8.574079 (76’19”). 2018
Wie naar deze tweede cd bijdrage aan de complete composities voor fluit van André Jolivet (1905 - 1974) met de voortreffelijke Hélène Boulègue (de eerste verscheen op Naxos 8.573885) luistert, zou de indruk kunnen krijgen dat de fluit het voorkeursinstrument van de componist was. Gedurende zijn hele professionele leven bleef hij het instrument van repertoire voorzien, vaak in ongewone combinaties met altviool, klarinet, fagot, harp, slagwerk en strijkersensemble.
Los van de getoonde inventiviteit toont dat een grote verscheidenheid aan kleurigheid, met voortdurend de fluit met een eigen karakteristiek als heldere primus inter pares.
Handig verwerkte de componist hier allerlei invloeden, tot aan jazz en muziek uit het Midden Oosten toe. Ook de dans kijkt soms even om de hoek in deze best heel individuele muziek. Ditmaal concentreert de aandacht zich vooral op de intrigerende Suite en concert (Fluitconcert nr. 2) voor fluit en vier slagwerkers uit 1965 en het als laatste opgenomen Fluitconcert nr. 1 met begeleiding door strijkorkest uit 1949. Maar eigenlijk treft ook de erg rapsodische Sonatine voor fluit en klarinet uit 1961. Steeds wordt nieuwe waardering en bewondering gewekt voor de virtuoos-subtiel-kenmerkend spelende Hélène Boulègue, die zich van heel goede partners wist te verzekeren.