JARRELL: ALTVIOOLCONCERT; VIOOLCONCERT NR. 4 E.A.

Jarrell: Concert voor altviool en orkest Émergences-Résurgences; Vioolconcert nr. 4 Vier indrukken. Tabea Zimmermann (va) en Renaud Capuçon (v) met het Orchestre national des Pays de la Loire o.l.v. Pascal Rophé. BIS SACD 2482 (58’50”). 2020

De in Genève geboren Zwitserse componist Michael Jarrell (1958) sleepte al heel wat compositieprijzen binnen, legde de basis voor computermuziek en was in 1996 ’composer in residence’ tijdens het Luzern Festival. Er wordt van hem gezegd, dat hij in zijn muziek voortdurend ‘de staat van droom en onwerkelijkheid aftast op zoek naar een moment van waarheid’.
In het aan Tabea Zimmermann opgedragen Altvioolconcert tracht hij visuele begrippen over curves, kleuren, chiaroscuro of juist krachtige lijnen in muziek te vertalen. Na dat vierdelige werk volgt een verrassing in de gedaante van ‘Le ciel, tout á l’heure encore si limpide, soudain se trouble horriblement’. Dat duurt 17’09” en is gebaseerd op een uitspraak van Lucretius. DE muziek is niet specifiek programmatisch, maar tracht het abrupte contrast tussen grote expressieve heftigheid en een sfeer van vriendelijke rust weer te geven
Voor zijn Vioolconcert nr. 4 dat in 2019 werd gemaakt voor Renaud Capuçon bestaat zoals de titel aangeeft uit vier delen; opvallend is het tweede deel, waarin de solist alleen pizzicati speelt.
Het klinkt alles nogal pretentieus en ondanks de vernuftige exploitatie van allerlei effecten die de solisten en het orkest goed in hun vingers hebben, linkt het geheel nogal alledaags, niet bijzonder aansprekend of expressief.
Maar misschien denkt U daar anders over. Proberen kan nooit kwaad. Er wordt heel mooi gespeeld en de opname is meer dan in orde.