JETHS: DIVERSE WERKEN

Jeths: Klarinetconcert Yellow darkness; Seanchai; Meme; Ombre cinesi; Bandoneonconcert; Throb; Falsa/ficta. Respectievelijk Lars Wouters van den Oudenwweijer (kl) met het Brabants orkest o.l.v. Marc Soustrot, Gelders orkest o.l.v. Bernhard Klee, Susanne van Els en Nobuko Imai (va) met het Schönberg ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw, Brabants orkest o.l.v. Marc Soustrot, Per Arne Glorvigen (bn) met het Gelders orkest o.l.v. Jurjen Hempel, Jan Hage (org) met het Brabants orkest o.l.v. Marc Soustrot en Frances-Marie Uitti met het Gelders orkest o.l.v. Roy Goodman. North West Classics NWC 501217 (2 cd’s, 123’55”). 2007

Jeths: Onde; Bella figura; TIM/BA; Chiasmos. Respectievelijk Euterpe blaaskwintet; John Addison (vc), Eddy Janning met slagwerkensemble en Osiris trio. North West Classics NWC 202090 (60’30”). 2006

De net als Tristan Keuris in Amersfoort geboren en getogen Jeths (1959) moet alleen al een gelukkige componist zijn omdat hij niet alleen erg invalrijk en productief is, maar ook omdat hij niet als minder fortuinlijken louter voor de archieven van de muziekbibliotheken en hooguit kan hopen ooit ontdekt te worden. Hij beweegt zich even makkelijk op diverse terreinen van orkestraal via kamermuziek tot opera en heeft ook voortdurend een eigen stem, een eigen visie.Het areaal aan uitvoerenden en solisten overziend lijkt hij vooral geboeid door de exploitatiemogelijkheden van – vaak contrasterende, soms ook verrassende – klankkleuren die hij meestal solistisch opwekt.

Achtereenvolgens in een klarinetconcert, pseudo Oosterse klanken in de ode aan de liefde Senchai, een klankimpressieUit de inmiddels gereedgekomen opera Ombre cinesi over de Chinese keizerin Ci XI, een vurig bandoneonconcert, de orgelbijdrage aan Throb en het celloconcert Falsa/Ficta. De andere cd biedt een rijk gevarieerd kamermuziekprogramma voor achtereenvolgens blaaskwintet, cellosolo (Bella figura, waaraan de cd zijn titel ontleent), piano en slagwerk en last but not least in Chiasmos een gangbaar pianotrio.

Het belang van deze eigenlijk alle met slechts geringe kwaliteitsverschillen heel fraai en duidelijk geregistreerde drie cd’s is, dat ze de geïnteresseerde luisteraar in alle geconcentreerde rust volop de mogelijkheid bieden herhaald deze muziek in al zijn diversiteit te beluisteren. Het eenmalig horen tijdens een concert of recital biedt die mogelijkheid tot verdieping nu eenmaal niet.Dat zo’n indringende nadere kennismaking de moeite loont, is niet alleen van het hoge niveau der vertolkingen, maar ook het gevolg van het doorgaans zonder teveel inspanning van de luisteraar toegankelijke, geenszins extreme idioom. North West Classics heeft zich nadrukkelijk ingezet voor deze componist nadat Donemus een bescheidener aanzet gaf.