CD Recensies

JOMMELLI: PASSIONE DI GESÙ CRISTO, LA

Jommelli: La passione di Gesù Cristo. Anke Herrmann, Debora Beronesi, Jeffrey Francis, Maurizio Picconi met de Berlijnse barok academie o.l.v. Alessandro de Marchi.  K 617 063 (2u. 04’42”). 1995 

 

In sommige muziekhistorie literatuur is te vinden dat Niccolò Jommelli (1714-1774) de ‘uitvinder’ was ban crescendo en diminuendo effecten. Elders doet ook het verhaal de ronde dat deze Itaiiaanse componist zijn rivaal Terradellas zou hebben vermoord, maar of dat louter een veronderstelling was, net als in het geval van Mozart en Salieri?

Deze passiemuziek is vooral daarom zo interessant omdat hij ontstond in de overgangsperiode van barok naar klassiek. Dat betekent onder meer dat contrapuntische passages zijn vermeden en zijdelings ook dat – net als bij het Requiem van Verdi – deze gewijde muziek een duidelijk operakarakter bezit.

Dit alles is goed begrepen door De Marchi en zijn Berlijnse ensemble, wat resulteert in een gedegen interpretatie.