Jommelli: Armida abbandonata. Ewa Malas-Godlewska, Claire Brua, Gilles Ragon, Véronique Gens, Laura Polverelli met Les Talens lyriques o.l.v. Christophe Rousset. Ambroisie AMB 9983, FNAC 592326 (3 cd’s, 3u. 01’27”). 1994
Het libretto van deze opera uit 1770 is van Severino de’ Rogati, gaat terug tot Tasso’s Gerusalemme liberata en betreft een ridderverhaal uit de tijd van de Kruistochten waarin onderlinge ridderlijke rivaliteit de hoofdrol speelt. Naast de veel bekendere Gluck was Jommelli bekend als een groot Napolitaans operahervormer in zijn dagen. Waar Gluck naar essentiële vereenvoudiging streefde, ging het Jommelli meer om de menselijke stem met de uiting van gevoelens voorrang te verlenen.
Ook Christophe Rousset maakt een gedreven indruk en hij kon gelukkig over een heel goed solistenteam beschikken met Ewa Malas-Godlewska als gewilde geliefde Armida in de vorm van een tovenares die ook teer uit de hoek kan komen zoals in ‘Ah ti sento’ uit de tweede akte maar vanzelfsprekend ook wraakzuchtig zoals in ‘Odio, furor’. Claire Bru (Rinaldo), Gilles Ragon (Tancredi) en Laure Polvereilli (Rambaldo) zingen de mannenrollen om indruk op haar te maken en om te proberen haar voor zich te winnen. Véronique Gens draagt een fraaie Erminia bij. Dit alles gebeurt op unaniem zeer geëngageerde, bekoorlijke wijze en is vocaal goed verzorgd.
Doordenkend lijkt de componist met dit werk enigszins te hebben ingehaakt op Mozarts Mitridate.