Sabine Weyer: Bach to the future. Bach, J.S.: ‘Ich ruf zu dir, Herr’ BWV 639; ‘Wachtet auf, ruft uns die Stimme’ BWV. 645; ‘Nun komm der Heiden Heiland’ BWV. 659; ‘Jesus Christus, under Heiland’ BWV 665 (bew. Busoni); Franse suite nr. 2 in c BWV. 813; ‘Siciliano’ uit Fluitsonate in Es BWV. 1031; Preludium in e BWV. 855a; ’Andante’ uit Solovioolsonate nr. 2 in a BWV. 1003; ‘Air’ uit Orkestsuite nr. 3 in D BWV. 1068; ’Bourrée’ uit Partita voor vioolsolo nr. 1 in b BWV. 1002 (bew. Siloti); ‘Largo; uit Sonate voor vioolsolo nr. 3 in C BWV. 1005 (bew. Saint-Saëns). ARS Produktion ARS 38.245 (61’38”). 2017
Met een knipoog verwijst de Luxemburgse pianiste Sabine Weyer voor haar nieuwste cd naar de komische science fiction film Back to the future van Robert Zemecki uit 1985. Alleen gaat ze niet komisch en ontregelend te werk, maar volkomen serieus en aan de hand van Bachbewerkingen van Busoni, Siloti en Saint-Saëns in een aardig concept aantonend dat ‘Bach een centrale figuur is in de muziekgeschiedenis met een grote invloed op her verloop daarvan’. Met de Franse suite nr. 2 als enig oorspronkelijk werk als kern van het recital koos ze deze bewerkingen om ‘de luisteraar als door een prisma naar toekomstige scenario’s te laten luisteren en zo voor een bijzondere ontdekkingsreis te zorgen’.
Gelukkig romantiseert ze Bach niet in die bewerkingen. Weyer voert alle werken rustig en vrij bedachtzaam uit, maar ze nuanceert en fraseert steeds fraai in een nooit hakkerige, eerder zangerige stijl. In de koraalvoorspelen staat een duidelijke cantus firmus steeds voorop.
Zo valt er veel te genieten van deze visie op Bach.