Sophie Watillon: L’art de la viola bastarda. Improvisatie over ‘Le Floia’; Ortiz: Recercare sobre ‘La folia’; ‘Recercare sobre ‘el passamezzo antigo’, Recercare sobre ‘el passamezzo moderno’; Sandrin: Doulce memoire en plaisir consommé S.4; Ricercare ‘La misma canciion’; Ruffo: La danza, la oiva, la gamba; de Rore: ‘Anchor che col partire’; dalla Casa: ‘Dasonar con la viola bastarda’ uit Il vero modo di diminuir, boek 2; Rognoni: ‘Per la viola bastarda’ uit Passagi, boek 2; Bassani: Così le chiome rotto Bassani; Bonizzi: ‘Hellas comment; uit Alcune opere di diversi voci’; Selma y Salaverde: ‘Fantasia sobre Vestiva i colli’, ‘Fantasia sobre Susane ung jour’ uit Canzoni fantasie et correnti da suonar’ Canzon a doi, basso & soprano; Corelli: Sonate voor viool en b.c. in d op. 5/12 La follia. Met Kathelijne van Laethem (s), Hannelore Devaere (hrp), Shizuka Noiri (lt) en Herman Stinders (kl, org.). Ligia digital LIDI 01060 (63’17”). 1994
Een lange opsomming van 16 werken van - in alfabetische volgorde - Orazio Bassani (ca. 1550-1615), Vincenzo Bonizzi (? - 1640), Girolamo dalla Casa (c. 1530 - 1601), Arcangeo Corelli (1653 - 1713), Diego Ortiz (2510 - 1570), Pierre Regnault dit Sandrin (va. 1490 - ca. 1561) en Vincenzo Ruffo (va. 1508 - 1587) uit de Italiaanse zestiende eeuwse gambaschool was voor Sophie Watillon en haar collega’s aanleiding om aandacht te besteden aan virtuoze composities voor de viola basterda (baritonviool) met consort begeleiding.
De Belgische Sophie Watillon (1965 - 2005) was specialiste op dit gebied en ze zorgt met haar team zoals het hoort volgens de regels van de historische uitvoeringspraktijk voor een uitstekende introductie in dit wereldje van de oude muziek.