Sarah Willis: Mozart y mambo. Mozart: Allegro voor hoorn en orkest KV. 370b; Prado: ‘Qué rico mambo (bew.); Mozart: Rondo voor hoorn en orkest in E, ‘Konzertsatz’ KV. 371; Olivero: ‘Basada en Eine kleine Nachtmusik de Mozart’; Mozart: Hoornconcert nr. 3 in Es KV. 447; Davis-Prieto: ‘Rondo alla mambo’; Carillo: ‘Dos gardenias’ (bew.); Simons: ‘El manisero’ (bew.). Met Yuniet Lombida Prieta (sax), Harold Madrigal Frias (tr), Jorge Aragón (p), de Havana horns en het Havana Lyceum orkest o.l.v. José Antonio Méndez Padrón. Alpha ALPHA 578 (54’45”). 2020
Veel Cubaanse musici hebben de gave om op haast jaloersmakende manier in een handomdraai als een kameleon over te schakelen tussen klassiek, jazz, mambo en salsa. Ze zijn heel veelzijdig. De Engelse hoorniste Sarah Willis die momenteel in het Berlijns filharmonisch orkest speelt, sloeg de omgekeerde weg in en combineert met een grote passie voor dat land, samen met jonge musici uit dat land voor in een exuberant programma.
Bepalend voor het welslagen van dit kleine project is de grote muzikaliteit en de niet geringe virtuositeit van Willis. Ze zorgt met een steeds mooie toon voor een lyrische Mozart met nogal wilde cadensen en glorieuze mambo’s waarin ze ook laat horen goed te kunnen improviseren. Wat ontstond is een programma van hit en mis. De Mozartbijdragen zijn prachtig met ook mooi orkestspel, maar de gelatiniseerde Kleine Nachtmusik is een recompositorische tegenvaller. Beter geslaagde zijn de andere, gezellige fusiestukken, vooral het op Mozarts Hoornconcert nr. 3 gebaseerde ‘Rondo alla mambo’ van Davis-Prieto. De Cubaanse musici van het Havana Lyceum Orkest mogen zich gelukkig prijzen dat ze op zo hoog niveau met een ster kunnen samenwerken.
Elke verkochte cd levert geld op voor een Cubaans instrumentenfonds waaruit nieuwe instrumenten kunnen worden gefinancierd blijkt ook uit een documentaire over dit project.