Weinberg: Vioolconcert in g op. 67; Sonate voor 2 violen op. 69. Gidon Kremer met het Gewandhausorkest Leipzig o.l.v. Daniele Gatti c.q. Gidon Kremer en Madara Pētersone. Accentus ACC 30518 (51’01”). 2019/20
Mieczyslaw Weinberg schreef zijn vierdelige Vioolconcert net als zijn Sonate voor 2 violen in 1959 en het is dus logisch om ze op 1 cd onder te brengen. Het Vioolconcert heeft wel iets gemeen met de Vioolconcert nr. 1 van Shostakovitch, de man die hem voortdurend overschaduwde, maar het is veel milder, zonder diens bijtende sarcasme. Beide werken zijn opgedragen aan Leonid Kogan, die ze in 1960 voor het eerst speelde; die maakte ook een eerste opname van het concert met Kyrill Kondrashin (Olympia OCD 622).
Gidon Kremer heeft wel gezegd dat hij altijd moeite heeft met blijken van muzikaal Sovjet realisme en al zijn inherente bombast, maar de manier waarop Weinberg onderhuids de spot drijft met al die verplichte bijeenkomsten en parades zal hem sterk hebben aangesproken. Deze opname werd gemaakt ter ere van de honderdste verjaardag van de componist. Daarna maakten ook Ilya Gringolts, Benjamin Schmid en Linus Roth er opnamen van.
Maar zo te horen toont Kremer het grootste engagement, zorgt waar nodig voor opwinding en de meeste passie. Niet alleen dat: hij gunt zich ook de meeste tijd om het werk uit te diepen.
De emoties gaan minder diep in de virtuoze Sonate voor 2 violen die Kremer samen speelt met de Letse Madara Pētersone, een lid uit zijn KremerAta Baltica. Samen vormen ze een ideaal ensemble met een grote variëteit aan toonkwaliteit; het werk speelt zich voornamelijk af in de hoge registers. Hier worden Gundula en Stefan Kirpal (CPO CPO 777.457-2) naar de tweede plaats verwezen.