Wispelwey, Pieter: Brahms: Cellosonates nr. 1 in e op. 38 en 2 in F op. 99; Vivaldi: Cellosonates nr. 4 in Bes RV 46, 5 in e RV 40, 6 in Bes RV 46, 7 in g RV 42, 8 in a RV 43 en 9 in Es RV 39; Beethoven: 12 Variaties over Händels See the conquering hero uit Judas Maccabeus WoO 45; 12 Variaties over Ein Mädchen oder Weibchen uit Mozarts Zauberflöte in F op. 66; 7 Variaties over Bei Männern welche Liebe fühlen uit Mozarts Zauberflöte in Es WoO 46; Cellosonate nr. 1 in F op. 17; Schubert: Strijkkwintet in C D. 956. Met respectievelijk Paul Komen, Florilegium, Lois Shapiro en het Orpheus kwartet. Channel Classics CCS SEL 0697 (4 cd’s, 215’44”).
Gedacht in termen van ‘The best of Pieter Wispelwey’ is men gauw geneigd te denken aan zijn beide opnamen van Bachs zes suites voor cellosolo (Channel CCS 12298), Beethovens variatiewerken (CCS 6494), Chopins ‘cellowalsen’ (CCS 16298), de celloconcerten van Elgar en Lutoslawski (CCS 12998) en Vivaldi’s cellosonates (CCS 6294). Twee van die uitgaven zijn hier samengebracht met twee eerdere andere die ook zeer de moeite waard zijn.
Wispelwey is een gevoelig musicus met uitgesproken eigen opvattingen en een soms nogal een vrij assertieve aanpak, maar hij articuleert altijd duidelijk, besteedt aandacht aan de lyriek en toont temperament. Het zijn inderdaad zijn Beethovenvertokingen (helaas maar drie kwartier durend!) met een forte pianiste en zijn Vivaldi met luit/theorbe/gitaar/cello en harp c.q. orgel die de meeste indruk maken. Relatief het minst geslaagd is Schuberts prachtige kwintet waar indringender lezingen van bestaan, bijvoorbeeld te beginnen bij de historische opname van Stern, Schneider, Katims, Casals en Tortelier (Sony 58992) en verder van het Hagen kwartet en Heinrich Schiff (DG 439.774-2) en Stern, Lin, Laredo, Ma en Robinson (Sony 53983) en het Berg kwartet met Schiff (EMI 566.890-2).