WUNDERLICH, FRITZ: THE ART OF WUNDERLICH

Fritz Wunderlich, The art of. Bach: Aria’s en duetten uit het Oster-Oratorium, de Matthäus Passion, het Magnificat, Cantate nr. 31 en het Weihnachtsoratorium; Mozart: Gedeelten uit Die Entführung aus dem Serail en Die Zauberflöte; Rossini: Duet uit Il barbiere di Siviglia; Bellini: Duet uit La sonnambula; Verdi: Aria’s en duetten uit Rigoletto, La traviata en Don Carlos; Puccini: Aria’s en duetten uit La bohème en Tosca; Strauss: Scènes uit Die schweigsame Frau en Daphne; Tschaikovsky: Duet en aria uit Eugen Onegin; Händel: aria’s uit Serse; Gluck: aria en duet uit Iphigénie en Tauride; Monteverdi: scène uit L’Orfeo; Händel: Aria’s en duet uit Giulio Cesare; Maillart: romance uit Les dragons de Villars; Kreutzer: terzet uit Das Nachtlager in Granada; Lortzing: aria’s uit Der Waffenschmied en Zar und Zimmermann; Bizet: duet uit Les pêcheurs de perles; Schumann: Dichterliebe; Beethoven: 4 liederen; Schubert: 9 liederen; 20 Napolitaanse, Weense, Franse en andere volksliedjes. Met diverse solisten, korren, orkesten en pianobegeleiders. DG 477.530-5 (7 cd’s, 463’32”).

 

Terugdenkend aan de geweldige tenor Fritz Wunderlich die in 1966 zo tragisch om het leven kwam en wiens 75-jarige verjaardag nu postuum kan worden gevierd, herinner ik me vooral de lp’s waarop hij solistisch of in teamverband meewerkte aan oratoria en cantates van Bach, liederen van Beethoven, Schubert en Schumann, Bergs Wozzeck (EMI), Lortzings Wildschütz (EMI), Mahlers Lied von der Erde (EMI), Mozarts Zauberflöte, Smetana’s Verkochte bruid (EMI) en Strauss’ Daphne.

Zijn meeste opnamen verschenen echter bij DG en om dit uitgebreide portret samen te stellen, putte men dankbaar uit het beschikbare moois, te beginnen met wat vroeg materiaal uit 1953 en1956, maar meestal daterend uit de periode 1962-1965 toen hij op het hoogtepunt van zijn kunnen was. Maar zelfs voor de doorgewinterde Wunderlich verzamelaar zal deze uitgave best nog nieuw materiaal bevatten omdat het nooit internationaal is uitgebracht. Dat slechts die fragmenten uit volledige oratoria en opera’s zijn gekozen waarin Wunderlich schittert, is volkomen te rechtvaardigen.

Goede wijn hoeft geen krans en ik acht me dus verschoond van de plicht al dit moois nog eens nader te beschrijven. Een kleine acht uur Wunderlich: men moet het met mate en in kleine beetjes tegelijk genieten behalve natuurlijk zo’n Dichterliebe. Fijn dat dit materiaal is gered en samengebracht. Het bijgevoegde boekje is heel informatief en bevat veel onbekend fotomateriaal, maar geen gezongen teksten.

Wie naar meer verlangt, kan terecht bij het cd dubbelalbum met dvd The magic of Wunderlich (DG 477.557-5, 2 cd’s), een door Karajan gedirigeerde opname van Haydn’s Schöpfung (DG 474.955-2, 2 cd’s), The last recital (DG 980.679-0) en een door Keilberth geleide dvd-v van Rossini’s Der barbier von Sevilla (DG 073-411-6), vermoedelijk in het Duits, dat wel.