Componisten portretten

GLIÈRE

 

GLIÈRE, REINHOLD (1875 – 1956): VEEL MUZIKAAL TECHNICOLOR

 

 

 

Zoals zijn naam misschien suggereert was Glière van West Europese afkomst en inderdaad, zijn voorvaderen stammen uit België, maar hij werd wel in Kiev geboren, studeerde in Moskou bij Arenski en Ippolitov-Ivanov, maar later ook in Berlijn bij Oscar Fried. Hij confirmeerde zich braaf aan het Sovjet gezag en schreef geheel in de Russische traditie van Borodin en Glazoenov.

 

Glière levert ook het antwoord op de vraag wat er met de Russische symfonie gebeurde tussen Tschaikovsky en Shostakovitch. Natuurlijk waren Scriabin en Rachmaninov in dit genre actief, plus natuurlijk de oerdegelijke Glazoenov. Maar er was een andere stem, wiens belangstelling meer uitging naar heroïsche sagen, zoals blijkt uit zijn in technicolour gehulde derde symfonie.

 

Van zijn drie symfonieën is deze laatste uit 1911 – waarschijnlijk dankzij de titel Ilya Murometz dus het bekendst. Opmerkelijk is natuurlijk zijn Concert voor coloratuursopraan en orkest uit 1943. Van zijn balletten genoot vooral De rode papaver de nodige populariteit. In zijn latere werken zijn Centraal Aziatische motieven verwerkt.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Symfonie nr. 2; Balletsuite De rode papaver. New Jersey symfonie orkest o.l.v. Zdenek Macal. Delos DE 3178.

 

Symfonie nr. 3 Ilya Murometz. Londens symfonie orkest o.l.v. Leonard Bottstein. Telarc CD 80609.

 

Concert voor coloratuursopraan en orkest; Harpconcert. Eileen Hulse c.q. Rachel Masters met City of London sinfonia o.l.v. Richard Hickox. Chandos CHAN 9094.